rallwe

  • ۰
  • ۰

مقاله برنامه ریزی استراتژیک و مدل برایسون

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

برنامه ریزی استراتژیک و مدل برایسون

برنامه ریزی استراتژیک

بیشتر برنامه ریزیها براساس دیدگاه عقلایی، دارای شکل «آرمانها و اهداف ـ طرحها و اقدامات ـ منابع مورد نیاز» می‌باشند. در این مدلها، ابتدا آرمانها و اهداف سازمان تبیین شده، سپس طرحها و اقدامات لازم تعیین و در نهایت منابع مورد نیاز برای انجام برآورد می‌گردند. تغییر در شرایط محیط، سیاستها، نگرشها، دیدگاهها، ساختارها، نظامها و . . . عواملی هستند که بر آرمانها و اهداف برنامه ریزی تأثیر گذاشته و در نهایت باعث تغییر برنامه می‌گردند. برنامه ریزی در شکل عقلایی فوق، ظرفیت و توانایی مقابله با چنین تغییراتی را نداشته و منجر به شکست می‌گردد. این شرایط موجب رشد این تفکر شد که در برنامه ریزی باید بتوان مطابق با تغییرات، جهت حرکت سازمان را تغییر داد و جهت و رفتار جدیدی را در پیش گرفت. این نگرش زمینه‌ساز ابداع برنامه ریزی استراتژیک شد. برخلاف برنامه ریزی سنتی که در آن آرمانها و اهداف تعیین می‌شوند هدف برنامه ریزی استراتژیک، تبیین و تدوین استراتژی است. بسته به نوع، تنوع و ماهیت تغییرات موجود در محیط می‌توان ترکیبی از برنامه ریزی سنتی و برنامه ریزی استراتژیک را بکار برد.

تعاریف مختلف و متفاوتی از استراتژی ارائه شده است. در اینجا تعریفی ارائه می‌شود که بتواند مفهوم آن را در برنامه ریزی استراتژیک مشخص نماید. استراتژی برنامه، موضع، الگوی رفتاری، پرسپکتیو، سیاست یا تصمیمی است که سمت و سوی دیدگاهها و جهت حرکت سازمان را نشان می‌دهد. استراتژی می‌تواند تحت سطوح سازمانی، وظایف و محدوده زمانی متفاوت تعریف شود.

برنامه ریزی استراتژیک گونه‌ای از برنامه ریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژیهاست. از آنجایی که استراتژی می‌تواند دارای عمر کوتاه یا بلند باشد برنامه ریزی استراتژیک می‌تواند برنامه ریزی بلندمدت یا کوتاه‌مدت باشد اما متفاوت از آنهاست.

واژه «استراتژیک» معنی هر آنچه را به استراتژی مربوط باشد در بردارد. واژه «استراتژی» از کلمه یونانی «استراتگوس» گرفته شده است که به معنای رهبری است. برنامه ریزی استراتژیک کوششی است ساخت‌یافته برای اتخاذ تصمیم‌های اساسی و انجام اعمالی که ماهیت سازمان، نوع فعالیت‌ها و دلیل انجام آن فعالیتها توسط سازمان را شکل داده و مسیر می‌بخشد. همانطور که استراتژی نظامی پیروزی در جنگ است، برنامه ریزی استراتژیک نیز طرق انجام مأموریتهای سازمان را دنبال می‌کند.

مدل برایسون

نمودار آمده در آخر این بخش مراحل فرایند برنامه ریزی استراتژیک در قالب مدل برایسون را نمایش می‌دهد. همانطور که اشاره شد این مدل نتیجه بررسی خصوصیات مدلهای قبلی و رفع نقاط ضعف آنها برای کاربرد در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی می‌باشد. همانطور که ملاحظه می‌شود این مدل شامل یک فرایند پیوسته (مطابق با تعریف برنامه ریزی) و تکرارپذیر می‌باشد که پیش از اتخاذ هر تصمیمی آغاز شده و پس از اجرای آن تصمیم ادامه می‌یابد. در این جا این فرایند در قالب ده مرحله شرح داده می‌شود. از خصوصیات این فرایند این است که نتایج حاصل از هر مرحله می‌تواند در بازنگری یا تکمیل مراحل پیش از آن مورد استفاده قرار گیرند.

مراحل فرایند برنامه ریزی استراتژیک در مدل برایسون به شرح زیر می‌باشد:

توافق اولیه: در این مرحله ضرورت برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان مورد برنامه ریزی بررسی شده و آشنایی با این نوع برنامه ریزی حاصل می‌شود. سازمانها، واحدها، گروهها یا افرادی که باید در برنامه ریزی درگیر شوند مشخص گردیده و توجیه می‌شوند. مراحلی که در برنامه ریزی باید انجام شوند شرح داده می‌شوند. روش انجام برنامه ریزی، زمانبندی انجام، آیین‌نامه‌های مورد نیاز برای جلسات و نحوة گزارش‌دهی مشخص می‌گردند. منابع و امکانات لازم تعیین می‌گردند.

تعیین وظایف: وظایف رسمی و غیررسمی سازمان «باید هایی» است که سازمان با آنها روبروست. در این مرحله هدف اینست که سازمان و افراد آن وظایفی را که از طرف مراجع ذیصلاح (دولت، مجلس و.‌.‌.) به آنها محول شده است شناسایی نمایند. شاید این هدف به ظاهر خیلی روشن باشد ولی این واقعیت در بیشتر سازمانها وجود دارد که بیشتر افراد اختیارات و وظایف سازمانی را که در آن مشغول بکارند نمی‌دانند و اساسنامه آن را حتی برای یکبار مطالعه نکرده‌اند. از طرف دیگر وظایف محول شده به سازمان عموماً کلی بوده و تمام فضایی را که سازمان می‌تواند در آن فعالیت کند تعریف نمی‌کند. بنابراین ضروری است که با مطالعه وظایف مکتوب و مصوب سازمان اولاً با آن وظایف آشنا شد (که از این طریق بعضی از اختیارات و ذینفعان سازمان نیز شناسایی می‌گردند)، ثانیاً مواردی را که در حیطه اختیارات سازمان قرار می‌گیرند اما تا بحال کشف نشده‌اند، شناخت.

تحلیل ذینفعان: ذینفع فرد، گروه یا سازمانی است که می‌تواند بر نگرش، منابع یا خروجی‌های سازمان تأثیر گذارد و یا از خروجی‌های سازمان تأثیر پذیرد. تحلیل ذینفعان پیش‌درآمد ارزشمندی برای تنظیم بیانیه مأموریت سازمان است. تحلیل ذینفعان بسیار ضروری است، چرا که رمز موفقیت در بخش دولتی و غیرانتفاعی ارضای ذینفعان کلیدی سازمان است. اگر سازمان نداند که ذینفعانش چه کسانی هستند، چه معیارهایی برای قضاوت درباره سازمان به کار می‌برند، و وضعیت عملکردی سازمان در قبال این معیارها چیست، به احتمال زیاد نخواهد توانست فعالیت‌هایی را که باید برای ارضای ذینفعان کلیدی خود انجام دهد، شناسایی کند.

تنظیم بیانیه مأموریت سازمان: مأموریت سازمان جملات و عباراتی است که اهداف نهایی سازمان، فلسفه وجودی، ارزشهای حاکم بر سازمان و نحوة پاسخگویی به نیاز ذینفعان را مشخص می‌کند. علاوه بر این موارد، اختلافات درون سازمانی را مرتفع ساخته و بستر بحث‌ها و فعالیتهای سازنده و مؤثر را هموار می‌کند. توافق بر مأموریت سازمان، تمام فعالیتهای آن را همسو می‌سازد و انگیزش و توجه ذینفعان سازمان خصوصاً کارکنان آن را افزایش می‌دهد.

شناخت محیط سازمان: اساس استراتژیک عمل کردن شناخت شرایط است. یک بازیکن موفق فوتبال علاوه بر اینکه از توانایی‌ها و وظایف هر یک از اعضای تیم خود آگاهی دارد، سعی می‌کند شرایط تیم مقابل و نقاط قوت و ضعف هر یک از افراد آن را دریابد و با داشتن این مأموریت در ذهن یعنی پیروز شدن در بازی، در هر لحظه بهترین حرکت را انجام دهد. برای اینکه یک سازمان نیز در رسیدن به مأموریت خود موفق گردد باید شرایط حاکم بر خود را به خوبی شناسایی نماید. در این مرحله، محیط خارجی سازمان در قالب شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف آنها برای سازمان تعیین می‌گردند. در راستای شناخت محیط سازمان، در این مرحله محیط داخلی نیز در قالب ورودی‌ها، خروجی‌ها، فرایند و عملکرد سازمان مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

تعیین موضوعات استراتژیک پیش روی سازمان: این مرحله قلب فرایند برنامه ریزی استراتژیک است. موضوعات استراتژیک تصمیمات سیاسی و اساسی هستند که بر اختیارات، مأموریت، ارزشها، محصول یا









سایر محصولات :
مقاله برنامه ریزی استراتژیک و مدل برایسون

مقاله برنامه ریزی استراتژیک و مدل...

مقاله درباره آمار بررسی نمرات فیزیک دانش آموزان سال دوم ریاضی فیزیک 8 ص

مقاله درباره آمار بررسی...

تحقیق در مورد انعطاف پذیری

تحقیق در مورد...

مقاله برقراری روشهای پایشی

مقاله برقراری روشهای پایشی...

مقاله درباره آمار 11

مقاله درباره آمار 11...

مقاله بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی

مقاله بررسی نقش محوری زنان در جامعه...

تحقیق در مورد انواع دماسنج ها

تحقیق در مورد انواع دماسنج ها...

مقاله بررسی نظریه اصالت روان

مقاله بررسی نظریه اصالت روان...

مقاله درباره آمار 11 ص

مقاله درباره آمار 11...

دانلود پاورپوینت کارآفرینی 188 اسلاید

دانلود پاورپوینت کارآفرینی 188 اسلاید...

مقاله برج‌های دوقلوی پتروناس

مقاله برج‌های دوقلوی پتروناس...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 39 ص

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 39...

مقاله درباره آمار طرح پژوهشی صرفه جویی آب 60 ص

مقاله درباره آمار ...

مقاله بر یکی از عناصر خاک

مقاله بر یکی از عناصر...

مقاله درباره آمادگی دفاعی 38 ص

مقاله درباره آمادگی دفاعی...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای در صنعت

تحقیق در مورد...

مقاله بر علیه گسترش بیابان

مقاله بر علیه...

دانلود پاورپوینت کار و کارگر

دانلود پاورپوینت کار و کارگر...

مقاله بدمیننتون

مقاله بدمیننتون...

مقاله درباره آمادگی جسمانی

مقاله درباره آمادگی جسمانی...

تکثیر گیاهان خانگی

تکثیر گیاهان خانگی...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 23 ص

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 23...

مقاله بتن کفی 10 ص

مقاله بتن کفی 10...

دانلود پاورپوینت شبکه MPLS _ شانزده اسلاید

دانلود پاورپوینت شبکه MPLS _ شانزده...

مقاله درباره آمادگی برای اخذ گواهی ISOTS 16949

مقاله درباره آمادگی برای اخذ گواهی ISOTS...

مقاله بتن سبک

مقاله بتن سبک...

تحقیق در مورد انرژی زمین گرمایی

تحقیق در مورد انرژی زمین گرمایی...

مقاله درباره آماده کردن ترکیب آمیلوز

مقاله درباره آماده کردن ترکیب آمیلوز...

مقاله بایستههای اتحاد ملی

مقاله بایستههای اتحاد ملی...

مقاله درباره آلیاژ‌های حافظه دار

مقاله درباره آلیاژ‌های حافظه دار...

مقاله بایدها و نبایدهای کارگزاران از دیدگاه امام علی

مقاله بایدها و نبایدهای کارگزاران...

تحقیق در مورد انرژی

تحقیق در مورد انرژی...

مقاله باورهای غلط درباره ورزش بدنسازی

مقاله باورهای غلط درباره...

دانلود پاورپوینت کار آفرینی 183 اسلاید

دانلود پاورپوینت کار آفرینی 183...

مقاله درباره آلیاژهای ریخته گری چدن ها

مقاله درباره آلیاژهای ریخته گری چدن ها...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای

تحقیق در مورد...

مقاله بافت دان و عملکرد مرغ گوشتی

مقاله بافت دان و عملکرد مرغ گوشتی...

مقاله درباره آلیاژهای بکار رفته در پره های توربین

مقاله درباره آلیاژهای بکار رفته...

مقاله بافت اسکلرانشیم

مقاله بافت اسکلرانشیم...

مقاله درباره آلومینیوم

مقاله درباره آلومینیوم...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای از معدن تا نیروگاه

تحقیق در مورد انرژی...

مقاله باطری

مقاله باطری...

دانلود پاورپوینت تفسیر گازهای خون شریانی

دانلود پاورپوینت تفسیر گازهای...

تحقیق در مورد سیل و خسارات ناشی از آن
تحقیق درمورد طیف سنجی نشری قوس و جرقه
تحقیق در مورد فناوری بازیافت بطری PET
تحقیق در مورد گزارشات انجام آزمایشات میکروبیولوژی محیطی
ـحقیق در مورد انتخاب روشی مناسب جهت بازسازی خلاء‌های آماری بارندگی
مقاله درباره بازیهای محلی
مقاله درباره ایلامیان
مقاله درباره XM8اسلحه انفرادی
مقاله درباره تاریخچهٔ سلاح‌های هسته ای
مقاله درباره اتو برقی
مقاله رحمانیت خدا
اخلاق و آداب دانشجویی 29 ص

کلمات کلیدی :برناه ریزی استراتژیک برناه ریزی استراتژیک قرار یzwnj گیرند تعیین یzwnj گردند ضعف آنها برای شرح داده یzwnj های سازان تأثیر ارضای ذینفعان کلیدی بیانیه أوریت سازان تنظی بیانیه أوریت برناه ریزی برناه ریزی ریزی استراتژیک یzwnj گردند ریزی استراتژیک یzwnj تواند این رحله یzwnj سازان برناه استراتژیک استراتژیک ذینفعان وظایف فرایند
  • ۹۶/۰۸/۱۱
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی